Layout

Cpanel

Сценарій бібліотечного уроку "Щоби знання хороші мати, треба підручник добре знати"

 

        Тема. Щоби знання хороші мати, треба підручник добре знати.

      Мета: навчити учнів правильно використовувати підручник для якісного навчання, ознайомити з правилами-орієнтирами самостійної роботи з підручником, виховати бережливе ставлення до навчальної книги.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, виставка підручників випуску минулих років, вислови про знання, підручники.

Хід заходу

Класний керівник. Діти! Підручники називають вірними супутниками людини. Сьогодні,    у століття інформаційних  технологій,  учні не можуть обійтися без підручників, тієї духовної   цінності й інформації, яка міститься в кожному з них. А вона дуже велика, оскільки підручник у стислій формі пропонує основні знання з тієї чи іншої галузі. І часто за кожною думкою, кожним висновком , словом стоїть ціла епоха.

Проблемне питання нашого заняття , на яке ми маємо дати відповідь, до якого ми повернемося в кінці уроку « Чи вважаєте ви підручник джерелом знань, своїм товаришем і помічником?»

А ще розглянемо тематичні питання:

    1. Шлях підручника до школяра.

    2. Як самостійно працювати з підручником.

    3. Як потрібно ставитись до шкільних підручників?

    4. Чи замінять у майбутньому електронні книги шкільний підручник?

І допоможуть нам у цьому бібліотекар гімназії і наші юні дослідники.

Бібліотекар. Юні дослідники розкажуть нам про історію підручника – книгу, що навчає розумного, доброго, вічного.

Учень. Підручники – це навчальні тексти, які використовують для цілеспрямованого навчання. Вони існують з незапам’ятних часів, їх історія налічує кілька тисячоліть. Наприклад, у давньошумерській цивілізації роль підручників виконували глиняні дощечки.(слайд). В античному світі було створено велику кількість підручників, і традиція їх написання збереглася в середньовічній Європі. У середньовіччя як підручники часто використовувалися тексти Священного Писання, у тому числі Псалтир і Часослов (слайди).

Одним із перших підручників, наближених до сучасного зразка, був «Світ чуттєвих речей у картинках» Яна Коменського, виданий 1658 року(слайди). Саме цей видатний педагог запропонував розглядати підручник як інструмент масової освіти.

   У Росії перший підручник (абетку) надрукував Іван Федоров 1574 року (слайд).                                                                                                                                                

Учень: У колишньому Радянському Союзі, до складу якого входила Україна, змісту освіти і змісту підручників надавали дуже великого значення. У ці роки в країні видавали безліч підручників з різних предметів. Однак було прийнято Постанову і все різноманіття підручників було зведено до єдиного варіанта по кожній навчальній дисципліні. На початку 90-х років було прийнято рішення про скасування єдиної системи підручників з кожного предмета. Це призвело до появи безлічі видавничих будинків, які видають підручники і навчальні посібники.. Держава здійснює контроль за якістю виданих підручників. На основі експертизи підручнику надають гриф «Рекомендовано», або «Допущено» Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. В даний час все частіше йде мова про те, щоб скоротити число версій підручників.

Учень: Підручники в інших країнах.

Видання підручників в інших країнах залежить від типу освітньої системи. Наприклад, у Франції як і в Росії різноманітність підручників не надто велика. У США кожен штат випускає свої підручники. У процес створення підручників нерідко включаються батьки і громадськість. 

Учень: Підручники в Україні.

«Книги – ріки, що наповнюють Усесвіт мудрістю» - ось яка похвала книгам дійшла до нас із давнини. Але і книжкове море, і книжкова річка беруть початок, мов із джерельця, з однієї-єдиної, найпершої книги – з добре знайомого всім букваря.

Перший буквар побачив світ 1574 року у Львові(слайд). Він мав назву «Азбука». Це також була одна з перших друкованих книг – до цього книги переписували від руки. Вона з’явилася завдяки Івану Федорову(слайд), засновнику книгодрукування в Росії та Україні. То був перший підручник, за яким слов’яни вчилися читати.

Іван Федоров не нажив багатства, проте здобув велику славу. І доки люди вчаться читати, доки беруть до рук буквар, його не забудуть.

Учень. Сьогодні спостерігається створення нових форм підручників - електронних (слайд).

Компютерний підручник здатен вмістити:

- всі властивості звичайного підручника ;

- довідник ( зі зручною пошуковою системою);

- навчальні та контрольні тести;

- задачник і інше.

         Бібліотекар. Ви тримаєте в руках підручник. Що з ним робити? Переглянути ілюстрації?   Покласти на стіл і не брати до рук?   Ні, звичайно.   Перш за все, не поспішаючи, потрібно ознайомитися з ним.   Ознайомитись так, як ви знайомитесь з художньою книжкою, яка вас зацікавила. Спочатку перегляньте   зміст підручника. Це допоможе уявити обсяг знань, який треба засвоїти протягом начального року. Прочитайте обовзково «Вступ» - у ньому ви знайдете поради автора щодо роботи з підручником. Після цього перегляньте весь підручник. А ще ви повинні обгорнути підручник, підписати його й охайно користуватися протягом навчального року.

Сьогодні ми поговоримо про те, що потрібно вам знати про підручник і предмети, які вивчають з їх допомогою.

Випереджаюче домашнє завдання для групи учнів - підготувати презентацію підручників. Презентація – публічне представлення чого-небудь нового, щойно створеного (слайд). Назва підручників для презентації визначена методом жеребкування. Часто ви будете чути слова «рубрика», «умовне позначення» (слайд).З умовними позначеннями і рубриками у підручнику ви вже знайомі з молодших класів. Автори підручників використовують їх для того, щоб правильно використати підручник для якісного навчання. Отже, щоби знання хороші мати, потрібно підручник добре знати.

Надаємо слово представникам груп.

Бібліотекар: Учні презентували декілька підручників. Ваше завдання уважно переглянути інші підручники, звернути увагу на рубрики, умовні позначення, щоб пропонований навчальний матеріал засвоїти якомога краще

І всім зрозуміло, чим акуратніше ви будете поводитись з підручниками, тим довше вони будуть використовуватись для навчання.

Давайте ми з вами пригадаємо правила користування підручниками (відповіді учнів).

     Бібліотекар. Про різні заходи, опитування, які проводяться у гімназії ми часто читаємо у місцевих газетах. На наше заняття ми запросили юного кореспондента, майбутнього соціолога, яка уважно слідкувала за перебігом заняття і хоче звернутися до вас із запитаннями.

   Кореспондент. Сьогодні ви говорили про підручник, його значення для отримання знань з різних предметів, які вивчають на уроках. Спробуйте дати відповідь на такі запитання:

Вправа «Мікрофон».

     1.Як ви поясните, що таке шкільний підручник?

     2.Скільки підручників у вашому класі?

     3.Де в підручнику дуже швидко можна знайти, на якій сторінці зазначено    певну тему? (Зміст)

     4. Як із допомогою підручника, не розв’язуючи задачі або прикладу, виконати їх? (Зазирнути у відповіді)

     5. Що обов’язково написано на титульній сторінці кожного підручника? (Автор, назва, який клас, для якої школи, рекомендовано МОН України, назва видавництва, рік видання)

     6. У кожному підручнику є сторінка, на якій написано правила поводження з книжкою, як працювати, щоб краще запам’ятати матеріал. Якими словами починається така рубрика? (Любий друже!»)

     7. Для того щоби учням хотілося більше гортати підручники й вони були цікавішими, у них є багато…? (Малюнків)

     8. Яку книгу названо «Підручником життя»? (Біблію)

     9. Як потрібно поводитись з підручниками?

Підсумок. Сьогодні на уроці ми:

  • навчилися…
  • мені сподобалося…
  • я вважаю, що…
  • я змінив(ла) своє ставлення…
  • я дізнався(лася)…
  • я зрозумів(ла)…

Класний керівник: Проаналізувавши інформацію почуту на уроці, кожен зробив висновки щодо проблемного питання «Чи вважаєте ви підручник джерелом знань, своїм товаришем і помічником?»

   Пропонуємо вправу «Займи позицію».

У нас визначені позиції( оголошуються):

   1. Джерелом інформації і знань я вважаю Інтернет.

   2. Джерелом інформації, товаришом і помічником у навчанні я вважаю підручник і Інтернет.

   3. У навчанні використовуватиму друкований підручник, в якому вміщено багато інформаційного матеріалу. 

       Займіть ту, яка висвітлює ваші думки.

Отже, ми зробили висновок про те, що більшість з вас погоджуються з тим, що підручник – джерело знань, ваш товариш і помічник.

Використана література:

       1.Маслова І.М. Інформаційно-комунікативні технології в роботі шкільної бібліотеки/ І.М. Маслова// Шкільний бібліотекар. – 2014. - № 7 (43). – С. 2-4.

        2.Самойленко Л.Й.. Інноваційні технології під час проведення бібліотечних уроків. (майстер-клас для шкільних бібліотекарів)/Л.Й. Самойленко// Шкільний бібліотекар. – 2013. - № 11 (35). – С. 2-5.

        3.Сосницька Л.А. «Щоби знання хороші мати, потрібно підручник добре знати» (проект)/ Л.А. Сосницька// Шкільний бібліотекар. – 2013. - № 11 (35). – С. 21-32.


Прапор україни

Актуально

Цікава інформація

Календар подій

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання