Тема. Щоби знання хороші мати, треба підручник добре знати.
Мета: навчити учнів правильно використовувати підручник для якісного навчання, ознайомити з правилами-орієнтирами самостійної роботи з підручником, виховати бережливе ставлення до навчальної книги.
Обладнання: мультимедійний проектор, екран, виставка підручників випуску минулих років, вислови про знання, підручники.
Хід заходу
Класний керівник. Діти! Підручники називають вірними супутниками людини. Сьогодні, у століття інформаційних технологій, учні не можуть обійтися без підручників, тієї духовної цінності й інформації, яка міститься в кожному з них. А вона дуже велика, оскільки підручник у стислій формі пропонує основні знання з тієї чи іншої галузі. І часто за кожною думкою, кожним висновком , словом стоїть ціла епоха.
Проблемне питання нашого заняття , на яке ми маємо дати відповідь, до якого ми повернемося в кінці уроку « Чи вважаєте ви підручник джерелом знань, своїм товаришем і помічником?»
А ще розглянемо тематичні питання:
1. Шлях підручника до школяра.
2. Як самостійно працювати з підручником.
3. Як потрібно ставитись до шкільних підручників?
4. Чи замінять у майбутньому електронні книги шкільний підручник?
І допоможуть нам у цьому бібліотекар гімназії і наші юні дослідники.
Бібліотекар. Юні дослідники розкажуть нам про історію підручника – книгу, що навчає розумного, доброго, вічного.
Учень. Підручники – це навчальні тексти, які використовують для цілеспрямованого навчання. Вони існують з незапам’ятних часів, їх історія налічує кілька тисячоліть. Наприклад, у давньошумерській цивілізації роль підручників виконували глиняні дощечки.(слайд). В античному світі було створено велику кількість підручників, і традиція їх написання збереглася в середньовічній Європі. У середньовіччя як підручники часто використовувалися тексти Священного Писання, у тому числі Псалтир і Часослов (слайди).
Одним із перших підручників, наближених до сучасного зразка, був «Світ чуттєвих речей у картинках» Яна Коменського, виданий 1658 року(слайди). Саме цей видатний педагог запропонував розглядати підручник як інструмент масової освіти.
У Росії перший підручник (абетку) надрукував Іван Федоров 1574 року (слайд).
Учень: У колишньому Радянському Союзі, до складу якого входила Україна, змісту освіти і змісту підручників надавали дуже великого значення. У ці роки в країні видавали безліч підручників з різних предметів. Однак було прийнято Постанову і все різноманіття підручників було зведено до єдиного варіанта по кожній навчальній дисципліні. На початку 90-х років було прийнято рішення про скасування єдиної системи підручників з кожного предмета. Це призвело до появи безлічі видавничих будинків, які видають підручники і навчальні посібники.. Держава здійснює контроль за якістю виданих підручників. На основі експертизи підручнику надають гриф «Рекомендовано», або «Допущено» Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. В даний час все частіше йде мова про те, щоб скоротити число версій підручників.
Учень: Підручники в інших країнах.
Видання підручників в інших країнах залежить від типу освітньої системи. Наприклад, у Франції як і в Росії різноманітність підручників не надто велика. У США кожен штат випускає свої підручники. У процес створення підручників нерідко включаються батьки і громадськість.
Учень: Підручники в Україні.
«Книги – ріки, що наповнюють Усесвіт мудрістю» - ось яка похвала книгам дійшла до нас із давнини. Але і книжкове море, і книжкова річка беруть початок, мов із джерельця, з однієї-єдиної, найпершої книги – з добре знайомого всім букваря.
Перший буквар побачив світ 1574 року у Львові(слайд). Він мав назву «Азбука». Це також була одна з перших друкованих книг – до цього книги переписували від руки. Вона з’явилася завдяки Івану Федорову(слайд), засновнику книгодрукування в Росії та Україні. То був перший підручник, за яким слов’яни вчилися читати.
Іван Федоров не нажив багатства, проте здобув велику славу. І доки люди вчаться читати, доки беруть до рук буквар, його не забудуть.
Учень. Сьогодні спостерігається створення нових форм підручників - електронних (слайд).
Комп’ютерний підручник здатен вмістити:
- всі властивості звичайного підручника ;
- довідник ( зі зручною пошуковою системою);
- навчальні та контрольні тести;
- задачник і інше.
Бібліотекар. Ви тримаєте в руках підручник. Що з ним робити? Переглянути ілюстрації? Покласти на стіл і не брати до рук? Ні, звичайно. Перш за все, не поспішаючи, потрібно ознайомитися з ним. Ознайомитись так, як ви знайомитесь з художньою книжкою, яка вас зацікавила. Спочатку перегляньте зміст підручника. Це допоможе уявити обсяг знань, який треба засвоїти протягом начального року. Прочитайте обов’зково «Вступ» - у ньому ви знайдете поради автора щодо роботи з підручником. Після цього перегляньте весь підручник. А ще ви повинні обгорнути підручник, підписати його й охайно користуватися протягом навчального року.
Сьогодні ми поговоримо про те, що потрібно вам знати про підручник і предмети, які вивчають з їх допомогою.
Випереджаюче домашнє завдання для групи учнів - підготувати презентацію підручників. Презентація – публічне представлення чого-небудь нового, щойно створеного (слайд). Назва підручників для презентації визначена методом жеребкування. Часто ви будете чути слова «рубрика», «умовне позначення» (слайд).З умовними позначеннями і рубриками у підручнику ви вже знайомі з молодших класів. Автори підручників використовують їх для того, щоб правильно використати підручник для якісного навчання. Отже, щоби знання хороші мати, потрібно підручник добре знати.
Надаємо слово представникам груп.
Бібліотекар: Учні презентували декілька підручників. Ваше завдання уважно переглянути інші підручники, звернути увагу на рубрики, умовні позначення, щоб пропонований навчальний матеріал засвоїти якомога краще
І всім зрозуміло, чим акуратніше ви будете поводитись з підручниками, тим довше вони будуть використовуватись для навчання.
Давайте ми з вами пригадаємо правила користування підручниками (відповіді учнів).
Бібліотекар. Про різні заходи, опитування, які проводяться у гімназії ми часто читаємо у місцевих газетах. На наше заняття ми запросили юного кореспондента, майбутнього соціолога, яка уважно слідкувала за перебігом заняття і хоче звернутися до вас із запитаннями.
Кореспондент. Сьогодні ви говорили про підручник, його значення для отримання знань з різних предметів, які вивчають на уроках. Спробуйте дати відповідь на такі запитання:
Вправа «Мікрофон».
1.Як ви поясните, що таке шкільний підручник?
2.Скільки підручників у вашому класі?
3.Де в підручнику дуже швидко можна знайти, на якій сторінці зазначено певну тему? (Зміст)
4. Як із допомогою підручника, не розв’язуючи задачі або прикладу, виконати їх? (Зазирнути у відповіді)
5. Що обов’язково написано на титульній сторінці кожного підручника? (Автор, назва, який клас, для якої школи, рекомендовано МОН України, назва видавництва, рік видання)
6. У кожному підручнику є сторінка, на якій написано правила поводження з книжкою, як працювати, щоб краще запам’ятати матеріал. Якими словами починається така рубрика? (Любий друже!»)
7. Для того щоби учням хотілося більше гортати підручники й вони були цікавішими, у них є багато…? (Малюнків)
8. Яку книгу названо «Підручником життя»? (Біблію)
9. Як потрібно поводитись з підручниками?
Підсумок. Сьогодні на уроці ми:
- навчилися…
- мені сподобалося…
- я вважаю, що…
- я змінив(ла) своє ставлення…
- я дізнався(лася)…
- я зрозумів(ла)…
Класний керівник: Проаналізувавши інформацію почуту на уроці, кожен зробив висновки щодо проблемного питання «Чи вважаєте ви підручник джерелом знань, своїм товаришем і помічником?»
Пропонуємо вправу «Займи позицію».
У нас визначені позиції( оголошуються):
1. Джерелом інформації і знань я вважаю Інтернет.
2. Джерелом інформації, товаришом і помічником у навчанні я вважаю підручник і Інтернет.
3. У навчанні використовуватиму друкований підручник, в якому вміщено багато інформаційного матеріалу.
Займіть ту, яка висвітлює ваші думки.
Отже, ми зробили висновок про те, що більшість з вас погоджуються з тим, що підручник – джерело знань, ваш товариш і помічник.
Використана література:
1.Маслова І.М. Інформаційно-комунікативні технології в роботі шкільної бібліотеки/ І.М. Маслова// Шкільний бібліотекар. – 2014. - № 7 (43). – С. 2-4.
2.Самойленко Л.Й.. Інноваційні технології під час проведення бібліотечних уроків. (майстер-клас для шкільних бібліотекарів)/Л.Й. Самойленко// Шкільний бібліотекар. – 2013. - № 11 (35). – С. 2-5.
3.Сосницька Л.А. «Щоби знання хороші мати, потрібно підручник добре знати» (проект)/ Л.А. Сосницька// Шкільний бібліотекар. – 2013. - № 11 (35). – С. 21-32.