Веремчук Л. Л.
Мета заходу: показати учням красу та багатство рідної мови; розвивати творчі здібності й комунікативні вміння гімназистів; виховувати патріотизм; відповідальне ставлення до своєї діяльності в колективі.
Очікувані результати: національна самоідентифікація старшокласників, усвідомлення ними духовного зв’язку з предківською мовою, важливості збереження рідної мови, шанобливого ставлення до неї.
Епіграф заходу:
Мова рідна – вічна таємнице!
В. Кучерук
Хід заходу
Ведучий. Шановна громадо! Сьогодні ми зібралися, аби вшанувати рідне слово. Адже одним із найцінніших скарбів, які успадковує кожний народ від своїх пращурів,є, безперечно, його мова.
Ведуча. Мова – це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.
Ведучий. Філософи і митці в усі часи намагалися розкрити таємниці людської мови, пізнати її роль не тільки як засобу комунікації, а й знаряддя формування і висловлення думки, як основу духовності народу, як імпульс до самовираження у творчості.
Ведуча. Мова має божественне походження. Вона подарована людям як вище благо. Недарма в Біблії читаємо: «Спочатку було Слово і Слово було Бог».
Ведучий. Мова – велика духовна сила, щоденна копітка робота й творчість кожної людини, канал інформації і джерело духовної енергетики.
Ведуча. Це осмислена краса, вмістилище знань і почувань. Мовою можна передати найменші порухи людської душі.
Ведучий.
Ну, що б, здалося, слова…
Слова та голос – більш нічого…
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує!...
Ведуча. Наша мова прекрасна. Хоч вона вмирала з голоду й бідувала, її переслідували й забороняли, вона знов ожила, щоб хвилювати струни наших сердець.
Ведучий. Не гаразд сьогодні з вивченням мови в навчальних закладах. Функціонуванням її на виробництві та в бізнесі, з уживанням у родинах. І це викликає занепокоєння.
Ведуча. Але віриться: мине час, а мова житиме щодня і щомиті у щоденному спілкуванні людей і в будні, й у свята. І кожен з нас дбатиме про чистоту мови, зберігаючи її нев’янучу красу.
Ведучий. На цій милозвучній ноті розпочинаємо командну гру для знавців рідного слова – філологічний брейн - ринг (від анг.слів brain – блискуча думка, ідея та ring – майданчик для змагань). Правила гри такі: 3 команди по 6 осіб беруть участь у конкурсах, застосовуючи свої знання української мови. Під час гри учасники виявляють рівень своєї загальної ерудиції, творчі здібності й уміння працювати в команді. Переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей на поставлені питання та краще впорається з усіма завданнями. Хай вам щастить!
Ведуча. А оцінювати вашу роботу буде найсправедливіше журі у складі:
1.
2.
3.
Ведуча. Отож розпочинаємо конкурс «Візитна картка»
1.Конкурс «Візитна карта»
(Представлення назва команди, девізу)
2.Конкурс «Слова-побратими»
Ведучий. Українська мова надзвичайно ласкава, милозвучна, співоча. Вона
має велику кількість синонімів. Конкурс «Слова-побратими» присвячений лексичному багатству української мови. Кожна з команди отримує п’ять слів до яких треба дібрати синоніми. За кожен з них команда нагороджується 1 балом.
- І команда – говорити (розмовляти, балакати, казати, мовити, ректи, баяти, віщати, гавкати, цідити, гриміти тощо); сколошкати, (злякати, сполошити); укоськувати (приборкувати); ширяти (літати);
- ІІ команда – думати (гадати, мати на думці, мати гадку, мислити, міркувати, мізкувати, кумекати, кмітувати тощо); шпигати (колоти); гаптувати (вишивати); лунати (звучати);
- ІІІ команда – іти, (простувати, прямувати, ступати, мандрувати, топати, тупцювати, трясти, крокувати, марширувати, виступати тощо); сплюндрувати (зруйнувати); цупити (тягти, нести); ущухати (припиняти).
Ведуча. Попросимо журі оголосити результати конкурсів.
3.Конкурс «Слова-іноземці»
Ведучий. Надзвичайно багата українська мова, скільки цікавих слів у ній побутує. Чи знаємо ми значення іншомовних слів? перевіримо.
Назвіть одним словом-іменником іншомовного походження.
І команда
- Винагорода, яку вручають переможцеві.(Приз)
- Масове інфекційне захворювання. (Епідемія)
- Музичний супровід. (Акомпанемент)
- Льодова гора, що плаває в океані. (Айсберг)
- Певний режим харчування. (Дієта)
- Прохід, прокладений під землею. (Тунель)
- Пристрій для тренування. (Тренажер)
- Пристосування живих організмів до кліматичних умов. (Адаптація)
- Організація збуту товарів на ринку.(Маркетинг)
- Живописне зображення Бога. (Ікона)
- Готель для автотуристів. (Мотель)
ІІ команда
- Композиція з кольорового скла. (Вітраж)
- Територіальний різновид мови. (Діалект)
- Костюмований бал.(Маскарад)
- Авторський висновок у байці. (Мораль)
- Руйнування тканини зуба. (Карієс)
- Особа, яка проголошує промову. (Оратор)
- Дослідний уривок тексту. (Цитата)
- Втрата людиною чи твариною здатності рухатися. (Параліч)
- Умовні знаки для секретного письма. (Шифр)
- Дерев’яний верстат для живопису. (Мольберт)
- Солі азотної кислоти. (Фосфати)
ІІІ команда
- Великий пасажирський літак. (Лайнер)
- Зовнішній,лицьовий бік будівлі. (Фасад)
- Цілковита байдужість до всього. (Апатія)
- Документ про закінчення вищого навчального закладу.(Диплом)
- Неперевершений твір мистецтва. (Шедевр)
- Неплатоспроможний боржник. (Банкрут)
- Стала величина. (Константа)
- Словниковий запас якоїсь особи. (Лексикон)
- Домашній учитель. (Репетитор)
- Легковик підвищеної прохідності. (Джип)
- Музичний ансамбль із чотирьох виконавців. (Квартет)
Ведуча. Надаємо слово журі.
4.Конкурс «Інтелектуал»
Ведучий. Ми продовжуємо вивчати словниковий склад української мови. Кожен з учасників підтверджує або спростовує запропоноване твердження. Максимум зароблених командою
балів_–_4.
І команда
- Чи вірити ви, що заспа – це українська назва мілководних, зарослих водяною рослинністю заплавних озер? (Так, існує місцевість Конча-Заспа)
- Чи вірити ви, що Борисфен – це давньогрецька назва Дніпра? (Так)
- Чи вірите ви, що бурмило – це столярський інструмент? (Ні, бурило – це жартівлива назва ведмедя)
- Чи вірите ви, що валик – це жук, який, перевертаючись зі спинки на черевце, видає характерний тріскотливий звук? (Так)
ІІ команда
- Чи вірите ви, що кептар – це гуцульський капелюх? (Ні, кептар – це гуцульський верхній одяг без рукавів)
- Чи вірите ви, що хортиця – це самиця хорта, мисливського собаки? (Так)
- Чи вірите ви, що розділка – це рисочка, дефіс? (Так)
- Чи вірити ви, що посмітюха – це невеличка сіра пташка з чубчиком на голові; чубатий жайворонок? (Так)
ІІІ команда
- Чи вірите ви, що видноколо – це підзорна труба? (Ні, видноколо – це горизонт, обрій)
- Чи вірите ви, що штольня – це пристрій для буріння свердловин? (Ні, штольня – це горизонтальна чи похила підземна гірнича виробка з безпосереднім виходом на поверхню)
- Чи вірите ви, що ромен – це чумацький віз? (Ні, ромен – це народна назва ромашки)
- Чи вірите ви, що цямрина – це гірські луки? (Ні, цямрина – це один ряд колод у колодязному зрубі)
5.Конкурс «У світі природи»
Ведучий. Нарешті настав час перевірити здібності капітанів команд. А зараз оголошую конкурс під назвою «У світі природи». Капітани отримають картки з назвами комах, тварин, птахів. Кожному живу істоту учасник описує, але не називає. Команда уважно слухає свого капітана, вгадує слова і отримує 1 бал за кожне з них.
І команда: муха, дятел, вовк, метелик.
ІІ команда: кішка, зозуля, равлик, кінь.
ІІІ команда: півень, ведмідь, теля, оса.
6.Конкурс «Фольклорний»
Ведуча. 6 конкурс – «Фольклорний». Хто швидше закінчіть прислів’я та приказки.
- Не гордись званням, а …(гордись знанням).
- Ледачий двічі робить, а …(скупий двічі платить).
- Вір своїм очам, а не …(чужим словам).
- Земля чорна, а …(білий хліб родить).
- Бережи хліб на обід, а …(слова на відповідь).
Ведучий. Пояснити значення фразеологізмів:
- Давати гарбуза – рішуче відмовляти у залицянні.
- Передати куті меду – перевищувати норму, міру, перебільшувати.
- Розводити химині кури – говорити пусте, не варте уваги.
- Топтати ряст – жити, ходити по землі.
- Ходити гоголем – триматися гордовито, зарозуміло, зверхньо.
Ведуча. Оголосити результати гри й назвати команду, яка здобула перемогу, ми запрошуємо журі.
Ведучий. Мова народу – це його дух, і дух народу – це його мова. Мова, якою не спілкуються, вмирає. Народ, який утратив свою мову, втрачає й увесь духовно-культурний світ цінностей, що витворився на ґрунті його мови. Тож нам слід докласти усіх зусиль, аби зберегти свій неповторний світ, свою мову.
Ведуча. Організатори гри висловлюють найщирішу вдячність учасникам заходу і дарують подарунки. Дякуємо за увагу! І – до наступних зустрічей!
- І команда
говорити ___________________________________________________________
___________________________________________________________________
сколошкати _________________________________________________________
___________________________________________________________________
укоськувати ________________________________________________________
___________________________________________________________________
ширяти ____________________________________________________________
___________________________________________________________________
- ІІ команда
думати _____________________________________________________________
___________________________________________________________________
шпигати ___________________________________________________________
___________________________________________________________________
гаптувати __________________________________________________________
___________________________________________________________________
лунати _____________________________________________________________
___________________________________________________________________
- ІІІ команда
іти _________________________________________________________________
___________________________________________________________________
сплюндрувати ______________________________________________________
___________________________________________________________________
цупити ____________________________________________________________
___________________________________________________________________
ущухати ___________________________________________________________
___________________________________________________________________
І команда
1. Винагорода, яку вручають переможцеві __________________________________
2. Масове інфекційне захворювання _______________________________________
3. Музичний супровід ___________________________________________________
4. Льодова гора, що плаває в океані _______________________________________
5. Певний режим харчування _____________________________________________
6. Прохід, прокладений під землею ________________________________________
7. Пристрій для тренування ______________________________________________
8. Пристосування живих організмів до кліматичних умов _____________________
9. Організація збуту товарів на ринку ______________________________________
10. Живописне зображення Бога __________________________________________
11. Готель для автотуристів ______________________________________________
ІІ команда
1. Композиція з кольорового скла _________________________________________
2. Територіальний різновид мови _________________________________________
3. Костюмований бал ____________________________________________________
4. Авторський висновок у байці ___________________________________________
5. Руйнування тканини зуба ______________________________________________
6. Особа, яка проголошує промову ________________________________________
7. Дослідний уривок тексту ______________________________________________
8. Втрата людиною чи твариною здатності рухатися _________________________
9. Умовні знаки для секретного письма ____________________________________
10. Дерев’яний верстат для живопису ______________________________________
11. Солі азотної кислоти ________________________________________________
ІІІ команда
1. Великий пасажирський літак ___________________________________________
2. Зовнішній,лицьовий бік будівлі _________________________________________
3. Цілковита байдужість до всього ________________________________________
4. Документ про закінчення вищого навчального закладу _____________________
5. Неперевершений твір мистецтва ________________________________________
6. Неплатоспроможний боржник __________________________________________
7. Стала величина ______________________________________________________
8. Словниковий запас якоїсь особи ________________________________________
9. Домашній учитель ____________________________________________________
10. Легковик підвищеної прохідності ______________________________________
11. Музичний ансамбль із чотирьох виконавців _____________________________
І команда
1. Чи вірити ви, що заспа – це українська назва мілководних, зарослих водяною рослинністю заплавних озер? _______________________________________________
2. Чи вірити ви, що Борисфен – це давньогрецька назва Дніпра? __________________
3. Чи вірите ви, що бурмило – це столярський інструмент? ______________________
4. Чи вірите ви, що валик – це жук, який, перевертаючись зі спинки на черевце, видає характерний тріскотливий звук? _______________________________________
ІІ команда
1. Чи вірите ви, що кептар – це гуцульський капелюх? _______________________
2. Чи вірите ви, що хортиця – це самиця хорта, мисливського собаки? __________
3. Чи вірите ви, що розділка – це рисочка, дефіс? ___________________________
4. Чи вірити ви, що посмітюха – це невеличка сіра пташка з чубчиком на голові; чубатий жайворонок? _________________________________________________
ІІІ команда
1.Чи вірите ви, що видноколо – це підзорна труба? _________________________
2. Чи вірите ви, що штольня – це пристрій для буріння свердловин? ___________
3. Чи вірите ви, що ромен – це чумацький віз? ______________________________
4. Чи вірите ви, що цямрина – це гірські луки? ______________________________