Layout

Cpanel

На допомогу вчителю

Поради для поліпшення настрою

Будьте оптимістами! Педагогіка – наука оптимістична (утім, як і будь-яка наука, песимістичний тільки дилетант).

Не забувайте головного: діти – істоти парадоксальні (дорослі – теж).

Якщо в тебе з’явилося бажання вигнати учня з класу, вийди сам.

Учителю, вітайся з дітьми, це дуже важливо. Тоном, яким ви говорите «здрастуй», теж можна виховувати і піднімати собі настрій.

Учитель повинний бути завжди у формі, завжди підтягнутим, завжди в гарному настрої. Користуйтеся правилом Д.Карнегі: «Якщо хочеш бути щасливим – будь ним».

Вмійте бути ледачим! Проблема педагогів у тому, що вони розвивають бурхливу діяльність, але забувають думати. Пам’ятайте: думати – ваш головний обов’язок.

Хваліть себе самого тричі на день: уранці, удень і ввечері. Застосовуйте таку магічну формулу самонавіювання: «Я геніальний, найкращий педагог. Усім педагогам педагог, мене діти слухаються, мене батьки поважають, мене адміністрація любить, а як я сам себе люблю, цього і не висловити».

«Учителю – будь людиною!»

 

Вправа «Етичний захист»


Мета - соціальна компетентність педагога повинна виявлятися в умінні захистити себе в соціально-прийнятній формі, зберігши при цьому свою гідність і моральний рівень спілкування.
Психолого-педагогічний сенс і значимість етичної захисту полягає:
1. непомітним чином, побічно, відбувається корекція поведінки іншого суб'єкта спілкування - йому негласно пропонується етичний варіант спілкування;
2. педагогом створюється зразок для наслідування в аналогічних ситуаціях усвідомленого або неусвідомленого посягання на гідність особи;
3. збереження взаємин з даним суб'єктом спілкування, що надалі дозволить спільно вирішувати педагогічні завдання і завдання соціальної взаємодії.

 

СПОСОБИ ЕТИЧНОГО ЗАХИСТУ


1. Питання на відтворення - «Повторіть, будь ласка, я не розчула, що ви сказали» - як правило негатив вдруге не відтворюється, а звучать фрази в загальноприйнятих і більш прийнятних формах.
2. Наївне здивування - «Хіба таке можливо? Я не вірю своїм вухам» - емоцію можна виразити вербальним і невербальним способом.
3. Взяти провину на себе і витлумачити причину етичного нападу власними недоліками, будь-якої своєю слабкістю - «Напевно я вас образила, інакше б ви ...», «Можливо я вела себе не так як слід ...» - функції оцінки перекладаються на іншого, а власне положення закріплюється за рахунок деякої поступки і впевненості у своєму авторитеті, що посилює повагу на адресу такого сильного партнера.
4. Посилання на особливості свого характеру - «Мені шкода, але я не вмію, не можу розмовляти в такому тоні», «Я погано розумію суть справи, коли кричать» - знижується агресивність партнера і йому негласно пропонується більш високий рівень спілкування.
5. Доброзичливе тлумачення вчинку іншої людини - «Напевно ви хотіли домовиться зі мною про ..., допомогти дочці в ...» - збереження позитивного ставлення до партнера, піднімає його і ставить в ситуацію рефлексії своєї поведінки.
6. Протиставлення достоїнств партнера скоєного ним вчинку - «Я вважала вас доброю людиною, а ви ...», «Як може освічена красива людина дозволяти собі таке» - ця більш жорстка форма захисту повинна використовуватися за умови поважної інтонації та обов'язкового переривання подальшого обговорення даної теми.
7. Констатація неусвідомленість дій партнера - «Ви, мабуть, не усвідомлюєте, що сказали ...», «Шкода, що зараз ти не можеш зрозуміти ...» - запобігає скандальному розвитку подій, виражається надія на зміну ситуації в майбутньому.

Тест «Наскільки Ви конфліктні?»

1. Уявіть, що в громадському транспорті починається суперечка на підвищених тонах. Ви:

а) уникаєте втручатися;

б) можете стати на бік потерпілого чи того, хто правий;

в) завжди втручаєтеся і відстоюєте свою точку зору.

2. На зборах чи критикуєте ви учнівське само­врядування за допущені помилки?

а) ні;

б) так, але залежно від вашого особистого ставлення до нього;

в) завжди критикуєте за помилки не тільки керівництво, але й тих, хто його захищає.

3. Ваш вчитель викладає план роботи, який здається вам нераціональним. Чи запропонуєте ви свій план, який здається вам кращим?

а) якщо інші вас підтримають, то так;

б) ви обов'язково будете підтримувати свій план;

в) переймаєтеся, що критика може негативно відобразитися на ваших стосунках.

4. Чи любите ви сперечатися зі своїми колегами, друзями?

а) тільки, якщо ці суперечки не псують ваших стосунків;

б) так, але тільки з принципових, важливих питань;

в) ви сперечаєтесь з усіма і з будь-якого приводу.

5. Ви стоїте в черзі. Хтось намагається пролізти вперед. Ваші дії?

а) обурюєтеся мовчки;

б) відкрито висловлюєте обурення;

в) пройдете вперед, аби зробити зауваження.

6. Уявіть собі, що розглядається раціоналізаторська пропозиція, експериментальна робота вашого колеги, в якій є сміливі пропозиції, але є і помилки. Ви знаєте, що ваша думка буде вирішальною. Як ви вчините?

а) Підкреслите позитивні сторони роботи і запропонуєте надати можливість продовжити її;

б) скажете і про позитивні, і про негативні сторони цього проекту;

в) ви станете критикувати її: щоб бути новатором, не можна допускати помилок.

7. Уявіть: сестра говорить вам про необхідність ощадливості, економії, а сама продовжує купувати дорогі речі. Вона хоче знати вашу думку про свою останню покупку. Що ви їй скажете?

а) Схвалюєте покупку, якщо вона принесла їй задоволення;

б) говорите, що ця річ позбавлена смаку;

в) постійно лаєтеся, сваритеся через це.

8. Ви зустріли підлітків, які голосно лаються в громадському місці. Як ви реагуєте?

а) Думаєте: «Навіщо мені псувати собі настрій із-за погано вихованих бешкетників?»;

б) робите зауваження;

в) повідомляєте старшим про неналежну поведінку підлітків.

9. У кафе ви помічаєте, що офіціант обрахував вас:

а) у такому випадку ви не даєте йому чайові, які ви і заздалегідь приготували на випадок, якщо б він вчинив чесно;

б) просите, щоб він ще раз порахував суму;

в) це стане приводом для скандалу.

10. Ви в таборі відпочинку. Вихователь сам розважається, замість того, щоб виконувати свої обов'язки, не стежить за належною поведінкою дітей. Чи обурює вас це?

а) так, але ви вважаєте, що якщо навіть і висловите йому якісь претензії, навряд чи це щось змінить;

б) ви знаходите спосіб поскаржитися на нього, нехай його покарають або навіть звільнять;

в) ви зганяєте невдоволення на молодших бешкетниках.

11. Ви сперечаєтеся з молодшим братом і переконуєтеся, що він має рацію. Ви визнаєте свою помилку?

а) ні;

б) визнаєте;

в) який же у вас авторитет, якщо ви визнаєте, що були неправі?

12. Вдома на обід подали недосолену страву. Ваші дії:

а) не помічаєте таку дрібницю;

б) мовчки візьмете сільничку;

в) не втримаєтеся від зауваження і, можливо, демонстративно відмовитесь від їжі.

13. На вулиці, в транспорті вам наступили на ногу. Ваша реакція:

а) з обуренням подивитеся на кривдника;

б) сухо зробите зауваження;

в) висловитеся, не соромлячись у виразах.

14. Хтось із близьких купив річ, яка вам не сподобалася. Ви:

а) промовчите;

б) обмежитеся коротким тактовним коментарем;

в) влаштуєте скандал через марну трату грошей.

15. Не пощастило в конкурсі. Як ви сприймаєте це?

а) Постарайтеся бути байдужим, але в душі дасте собі слово ніколи в ньому більше не брати участь;

б) не приховаєте незадоволення, але поставитеся до того, що сталося з гумором, пообіцяєте взяти реванш;

в) це надовго зіпсує вам настрій.

Обробка результатів

Кожна відповідь «а» оцінюється в 4 бали; «б» — у бали; «в» — в 0 балів.

 

Від 42 до 60 балів — ви тактовні, не любите конфліктів, навіть якщо можете їх залагодити, уникаєте критичних ситуацій. Коли ж вам доводиться вступати в суперечку, то ви враховуєте, як це відобразиться на вашому положенні або приятельських стосунках. Ви прагнете бути приємним для оточуючих, але коли їм потрібна допомога, ви не завжди наважуєтеся її надати. Чи не думаєте ви, що тим самим втрачаєте повагу до себе в очах інших?

 

Від 22 до 40 балів — про вас кажуть, що ви — конфліктна особистість. Ви наполегливо відстоюєте свою думку, незважаючи на те, як це відіб'ється на вашому становищі. І вас за це поважають.

 

20 і менше балів — ви шукаєте привід для суперечок, велика частина яких зайві, дріб'язкові. Любите критикувати, але тільки тоді, коли це вигідно вам. Ви нав'язуєте свою думку, навіть якщо не маєте рації. Ви не заперечуватимете, якщо вас будуть вважати «охочим до сварок»? Подумайте, чи не ховається за вашою поведінкою комплекс неповноцінності?

 

Позакласний час, 9, 2010р., 160с.

Прапор україни

Актуально

Цікава інформація

Календар подій

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання