На засіданнях предметних кафедр періодично розглядається питання «Про результати проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів».
Як показав аналіз результативності учнів в олімпіадах, найпоширеніші причини труднощів, що виникають у навчанні та взаєминах педагогів з обдарованими дітьми, такі:
- психологічна неготовність учителя прийняти факт обдарованості певного школяра;
- недостатня професійна компетентність педагогічних працівників у визначенні методів, форм, засобів, технологій навчання й виховання обдарованих дітей;
- експлуатація обдарованості учня для підняття престижу школи.
У зв’язку з цим слід змінити акценти в підвищенні професійної компетентності педагогічних працівників. Головним має бути не просто накопичення, оновлення знань, досвіду діяти за певними програмами й алгоритмами, а виявлення та підвищення рівня володіння психолого-педагогічними аспектами професійної діяльності, сформованість стійких професійно-пізнавальних інтересів слухачів, готовність до неперервного навчання.
Найбільш поширеними складовими системи виявлення й розвитку талановитої молоді в нашому закладі є такі, що сприяють різноплановій практичній роботі з учнівською молоддю: крім предметних олімпіад, різні конкурси.
Залучення дітей до участі в інтелектуальних змаганнях є важливим кроком у розв’язанні проблеми розкриття обдарованості, а конкурси – дієвим шляхом виявлення та реалізації неординарних можливостей юних обдарувань. Традиційно їм властива певна ієрархія (пірамідна модель): шкільний, районний (міський), обласний і Всеукраїнський етапи.
Як показує практика, під час підготовки школярів до інтелектуальних змагань, з одного боку, підвищується динаміка пізнавальної активності та креативності обдарованих учнів, а з іншого – рівень професійної компетентності вчителів щодо розвитку творчої особистості школярів.
Так гімназисти є щорічними учасниками не лише міських і обласних, а й всеукраїнських конкурсів «Кенгуру», «Олімпус», «Геліантус», «Бобер» під керівництвом вчителів Бардецької Г.П., Цимбалюк Л.С., Максимчук М.О., Петрук Г.М., Колошкіної Т.В., Козловської С.І.. Однак дуже часто популяризація конкурсів стає самоціллю: конкурс – заради конкурсу і обдарована дитина складає ресурс для забезпечення успіху бюрократичної роботи. Сказано про це і в наказі Міністерства освіти від 27.05.2014 року, № 648:
2. Місцевим органам управління освітою в межах компетенції вжити додаткових заходів щодо припинення практики:
2.5) примушування навчальних закладів та учасників навчально-виховного процесу до участі у різноманітних позапланових заходах (конкурсах, турнірах, змаганнях тощо) та збору звітності, рейтингового оцінювання за результатами їх проведення.
Питання роботи з обдарованими дітьми завжди стояло в роботі гостро.
У січні 2012 року заступником директора з навчально-виховної роботи Веремчук Л.Л. на розгляд педагогічної ради було винесено питання «Ціннісні орієнтації педагогічного супроводу обдарованих дітей в освітньому середовищі гімназії». Рішення виконано.
Методичною радою розроблено нові підходи до системи роботи з вчителями.
У листопаді 2014 року проведено загальногімназійний конкурс «Урок року», «Виховний захід року». Учасниками були вчителі Косташ Г.М., Киричук М.Л., Мартинюк Р.І., Бардецька Г.П., Метелюк В.А., Козловська С.І., Целюх Т.Г., Ковальчук В.О., Максимчук М.О., Максімцева Т.В. Переможцями стали вчитель німецької мови Косташ Г.М. та класний керівник Максимчук М.О.
Заплановано:
- семінар-практикум «Непередбачувана ситуація. Педагогічні взаємодії».
- проблемний науково-теоретичний семінар «Учитель як менеджер освітнього процесу».
- педагогічний лекторій «Акмеологія як умова підвищення якості освіти».
- щорічна педрада-конкурс для вчителів, які атестуються.
У процесі проведення гімназійних методичних заходів рекомендуємо звертати увагу на вдосконалення системи роботи з обдарованими дітьми, її основних компонентів:
- відбирання обдарованих дітей;
- розвиток природних здібностей кожного учня в процесі формування його творчого потенціалу;
- створення програм підготовки педагогів до роботи з обдарованими учнями;
- здійснення психологічної підтримки дітей.