Layout

Cpanel

Педагогічна рада

 "Шляхи модернізації системи роботи з педагогічними працівниками та обдарованими дітьми"

 

Система освіти в Україні потребує модернізації, тобто суттєвих змін, відповідно до потреб і вимог сучасності. Модернізація української освіти набуває загальнонаціональної значущості, оскільки є фактором економічного зростання суспільства, благоустрою громадян, конкурентоздатності та національної безпеки країни. Вона має стати імперативом освітньої політики України на сучасному етапі, її головним стратегічним напрямом, адже неефективною залишається система підготовки педагогічних кадрів, яка паралізує позитивні зміни у шкільній освіті, оскільки готує для сучасної школи вчителів учорашнього дня. Застарілим, перевантаженим, не функціональним, відірваним від реальних потреб сьогодення (понад половина дітей шкільного віку не засвоюють більше 60% програмного матеріалу) залишається зміст освіти. Тому актуальним як ніколи стає відоме Керролівське правило: «Якщо хочеш залишатися на місці, потрібно бігти з усіх ніг; якщо хочеш просуватися вперед, потрібно бігти у два рази швидше».

Серед пріоритетних напрямків модернізації системи освіти – досягнення сучасної якості освіти, її відповідність потребам країни та світовим стандартам. Це потребує насамперед підвищення професійного рівня педагогічних працівників навчальних закладів. Вони мають усвідомити, що акцент сьогодні необхідно ставити не на засвоєнні учнями певної кількості знань, а насамперед на розвитку особистості, її здібностей, на формування ключових компетенцій, що визначають сучасну якість змісту загальної освіти.

Питання професійного розвитку та компетентності педагогів в умовах модернізації системи освіти розкриті в працях таких науковців, як В.Олійник,    Є. Чернишова, Н.Любченко та ін.

На сучасному етапі головним фактором економічного й соціального розвитку суспільства стають інтелектуальні та творчі ресурси людини. Кардинальні зміни в суспільстві, які спричиняють потребу в розвитку й використанні на благо суспільства творчих здібностей особистості, диктують необхідність оновлення сфери освіти, яка має забезпечувати в молоді розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти й самореалізації особистості; підготовку кваліфікованих кадрів, здатних до творчої праці, професійного розвитку, освоєння й упровадження інноваційних та інформаційних технологій, конкурентоздатних на ринку праці, створення умов для розвитку обдарованих дітей і молоді. Методична тема освітян міста «Реалізація компетентнісного підходу в умовах інформаційно-освітнього простору міста» спрямована на забезпечення формування інтелектуального потенціалу Дубна шляхом створення оптимальних умов для виявлення обдарованої молоді та надання їй підтримки в розвитку творчого потенціалу, самореалізації такої молоді та її постійного духовного самовдосконалення.

Реалізація державних і регіональних вимог у сфері освіти багато в чому залежить від методичної роботи, основне завдання якої полягає у формуванні методичного інноваційного освітнього середовища, в якому максимально буде реалізовано потенціал учня й учителя, адже саме педагогу відведено ключову роль в оновленні системи освіти. Тому методична проблема над якою розпочав роботу колектив гімназії «Формування інноваційної грамотності вчителів як важливого чинника створення успішного освітнього середовища». Звідси і мета засідання педагогічної ради: удосконалення підходів до побудови освітнього процесу обдарованих дітей.

Як відомо, якісна організація роботи з обдарованими дітьми залежить не від професійної компетентності педагогічних працівників, які мають не тільки володіти знаннями з питань психологічних особливостей обдарованості, а й педагогічними компетентностями супроводу дітей, бути готовими од творчого застосування свого досвіду, до постійної самоосвіти й саморозвитку у визначенні методів, форм, засобів, технологій навчання і виховання обдарованих дітей.

Таким чином, можна визначити основні вимоги щодо шляхів модернізації організаційної та навчально-виховної системи роботи педагогів:

  • розуміння природи обдарованості та проблем дитини, повязаних із нею;
  • знання відмінностей обдарованої дитини;
  • уміння сформувати зміст освіти для конкретної дитини через використання варіативної складової робочого навчального плану, створення авторських програм, мережу гурткової роботи;
  • володіння сучасними особистісно орієнтованими технологіями;
  • активна науково-методична діяльність (поширення власного досвіду, публікації, участь у професійних конкурсах тощо);
  • наявність комунікативних якостей і творчих здібностей у педагогічних працівників;
  • емоційна стабільність, цілеспрямованість, зрілість, адекватна висока самооцінка, уміння об’єктивно оцінювати успіхи учнів, педагогічних працівників.

На розгляд всіх колективних, індивідуальних, групових форм методичної роботи гімназії виносилися питання розвитку особистості гімназиста та зростання професійної компетентності вчителів, практичного використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальній діяльності, застосування проблемно-пошукових напрямів організації навчальної діяльності, процесу, створення умов для самореалізації та творчих пошуків вчителя, учня, досягнення результативності педагогічної діяльності. (Доповідь супроводжується демонстрацією слайдів)

Розширенню інформаційного поля педагогів сприяли експрес-інформації, епізодичні та постійні виставки методичної літератури, оформлення інформаційного стенду в учительській. У методичному кабінеті зібрано довідкові матеріали, науково-методичні бюлетні про інноваційні технології навчання, матеріали педагогічного досвіду, методичну періодику, встановлено комп’ютер з підключенням до мережі Інтернет, у бібліотечно-інформаційному центрі гімназії створено електронну базу даних методичної літератури, 40 учителів зареєстровано на веб-порталі «Освіта Рівненщини», що дозволяє використовувати всі можливі ресурси порталу для ефективної роботи. Також учителям щомісячно повідомляється графік проведення вебінарів видавничою групою «Основа».

Із метою координації інноваційної діяльності створено і щорічно поповнюється банк даних педагогічного досвіду (внесено 11 педагогів), банк досвіду роботи з обдарованими дітьми (10 педагогів), започатковано створення медіа теки за різними напрямками.

На рівні закладу впроваджено систему моніторингу навчально-виховного процесу, результати якого є основою для подальшого планування розвитку гімназії.

Результати досліджень показали, що 97% учителів володіють професійною компетентністю на оптимальному рівні і 3% - на допустимому. Цьому сприяє оновлення та поповнення матеріально-технічної бази, яка допомагає педагогам і гімназистам йти в ногу з часом в опануванні основами наук. У період з 2009 по 2014 рік у гімназії обладнано сучасними технічними засобами навчання кабінет української мови та літератури, географії, біології, фізики, математики, основ здоров’я, образотворчого мистецтва та художньої культури, повністю клас інформатики.

Ще одним доказом високої професійної компетентності вчителів є зростання рівня навчальних досягнень гімназистів, результати вступу випускників у ВУЗи І-ІІ та ІІІ-ІV рівнів акредитації.

У закладі за 5 років підвищили свою професійну майстерність під час курсової підготовки при РІОППО 58 педагогів, забезпечено методичний супровід атестації педагогічних працівників. Щорічно проводяться консультації, бесіди з учителями, що атестуються, надається практична методична допомога з питань дотримання нормативно-правових вимог під час проведення атестації.

У складі колективу гімназії зросла кількість педагогів, які удостоєні звання «старший учитель», «учитель-методист». Зменшилась кількість учителів І категорії, тому що присвоєно вищу, збільшується чисельність педагогів ІІ категорії (атестуються молоді колеги).

Підвищенню статусу вчителя у суспільстві, впровадженню ідей педагогічного співробітництва, інноваційних технологій, розвитку інтелектуального та творчого потенціалу всіх учасників навчально-виховного процесу сприяла участь педагогів у професійних конкурсах (Цимбалюк Л.С., Ульянова Г.О., Додчук Н.С., Боярська Л.П., Максимчук М.О., Колошкіна Т.В., Андросюк Л.Р., Осійчук В.М.).

Важливим показником професіоналізму вчителя є участь у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року». У 2011 році вчитель Грановська О.П. перемогла в обласному етапі конкурсу у номінації «Образотворче мистецтво», а у 2012 році учитель Ульянова Г.О. стала дипломантом цього ж конкурсу у номінації «Українська мова та література».

Сплеском учительської видавничої творчості став конкурс-ярмарок педагогічних ідей та інновацій, учасники якого щороку представляють методичні посібники та рекомендації з окремих предметів, матеріали з досвіду роботи. За 5 років видано 31 посібник, 17 з них відзначено на міському етапі, а лише 3 на обласному (посібники Максимчук М.О., Якути Г.І., Чужди О.В.).

Напрацювання наших педагогів друкуються на сторінках методичної періодики (розробки Ульянової Г.О., Боярської Л.П., творчі матеріали з досвіду роботи Якути Г.І.), на сайті «Записник сучасного вчителя» можна знайти роботи Цимбалюк Л.С. У журналі видавництва «Шкільний світ» з 2011 року друкує свої напрацювання Грановська О.П. У серпневому номері 2014 року надруковано конспект її уроку «Асоціативність та образність природних форм».

Помітно зріс якісний показник результативності участі гімназистів в обласних предметних олімпіадах. Якщо в минулих роках (2009, 2010, 2011) всього 4 призери, то в 2012 – 11 учнів, 2013-2014 – по 13 переможців. Ось уже 3 роки поспіль маємо переможця ІVу предметних олімпіад із трудового навчання, переможців обласного конкурсу-захисту пошуково-дослідницьких робіт в МАН.

У багатьох педагогів гімназії сформувалася чітка система роботи з обдарованими дітьми: за 5 років підготували призерів олімпіад Колошкіна Т.В. (5), Осійчук В.М. (3), Ясюк Л.В. (3), Шеремета М.Ф. (2), Косташ Г.М. (3), Цимбалюк Л.С. (3), Максимчук М.О. (4), Козловська С.І. (4), Петрук Г.М. (2), Целюх Т.Г. (2), Киричук М.Л. (2), Степанчук Є.М. (2), Кундеус І.С. (2). За останні 5 років здобуто 2 призових місця у обласному етапі Міжнародного конкурсу знавців української мови ім.. П. Яцика, 3 – у обласному етапі Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді ім.. Т.Шевченка. Однак колектив не зупиняється на досягнутому.


На засіданнях предметних кафедр періодично розглядається питання «Про результати проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів».

Як показав аналіз результативності учнів в олімпіадах, найпоширеніші причини труднощів, що виникають у навчанні та взаєминах педагогів з обдарованими дітьми, такі:

  • психологічна неготовність учителя прийняти факт обдарованості певного школяра;
  • недостатня професійна компетентність педагогічних працівників у визначенні методів, форм, засобів, технологій навчання й виховання обдарованих дітей;
  • експлуатація обдарованості учня для підняття престижу школи.

У зв’язку з цим слід змінити акценти в підвищенні професійної компетентності педагогічних працівників. Головним має бути не просто накопичення, оновлення знань, досвіду діяти за певними програмами й алгоритмами, а виявлення та підвищення рівня володіння психолого-педагогічними аспектами професійної діяльності, сформованість стійких професійно-пізнавальних інтересів слухачів, готовність до неперервного навчання.

Найбільш поширеними складовими системи виявлення й розвитку талановитої молоді в нашому закладі є такі, що сприяють різноплановій практичній роботі з учнівською молоддю: крім предметних олімпіад, різні конкурси.

Залучення дітей до участі в інтелектуальних змаганнях є важливим кроком у розв’язанні проблеми розкриття обдарованості, а конкурси – дієвим шляхом виявлення та реалізації неординарних можливостей юних обдарувань. Традиційно їм властива певна ієрархія (пірамідна модель): шкільний, районний (міський), обласний і Всеукраїнський етапи.

Як показує практика, під час підготовки школярів до інтелектуальних змагань, з одного боку, підвищується динаміка пізнавальної активності та креативності обдарованих учнів, а з іншого – рівень професійної компетентності вчителів щодо розвитку творчої особистості школярів.

Так гімназисти є щорічними учасниками не лише міських і обласних, а й всеукраїнських конкурсів «Кенгуру», «Олімпус», «Геліантус», «Бобер» під керівництвом вчителів Бардецької Г.П., Цимбалюк Л.С., Максимчук М.О., Петрук Г.М., Колошкіної Т.В., Козловської С.І.. Однак дуже часто популяризація конкурсів стає самоціллю: конкурс – заради конкурсу і обдарована дитина складає ресурс для забезпечення успіху бюрократичної роботи. Сказано про це і в наказі Міністерства освіти від 27.05.2014 року, № 648:                                                                    

2. Місцевим органам управління освітою в межах компетенції вжити додаткових заходів щодо припинення практики:

2.5) примушування навчальних закладів та учасників навчально-виховного процесу до участі у різноманітних позапланових заходах (конкурсах, турнірах, змаганнях тощо) та збору звітності, рейтингового оцінювання за результатами їх проведення.

Питання роботи з обдарованими дітьми завжди стояло в роботі гостро.

У січні 2012 року заступником директора з навчально-виховної роботи Веремчук Л.Л. на розгляд педагогічної ради було винесено питання «Ціннісні орієнтації педагогічного супроводу обдарованих дітей в освітньому середовищі гімназії». Рішення виконано.

Методичною радою розроблено нові підходи до системи роботи з вчителями.

У листопаді 2014 року проведено загальногімназійний конкурс «Урок року», «Виховний захід року». Учасниками були вчителі Косташ Г.М., Киричук М.Л., Мартинюк Р.І., Бардецька Г.П., Метелюк В.А., Козловська С.І., Целюх Т.Г., Ковальчук В.О., Максимчук М.О., Максімцева Т.В. Переможцями стали вчитель німецької мови Косташ Г.М. та класний керівник Максимчук М.О.

Заплановано:

-         семінар-практикум «Непередбачувана ситуація. Педагогічні взаємодії».

-         проблемний науково-теоретичний семінар «Учитель як менеджер освітнього процесу».

-         педагогічний лекторій «Акмеологія як умова підвищення якості освіти».

-         щорічна педрада-конкурс для вчителів, які атестуються.

У процесі проведення гімназійних методичних заходів рекомендуємо звертати увагу на вдосконалення системи роботи з обдарованими дітьми, її основних компонентів:

  • відбирання обдарованих дітей;
  • розвиток природних здібностей кожного учня в процесі формування його творчого потенціалу;
  • створення програм підготовки педагогів до роботи з обдарованими учнями;
  • здійснення психологічної підтримки дітей.

Не менш важлива увага приділяється розвитку мистецьких, літературних, художніх, музичних здібностей. Гімназисти демонструють найкращі свої таланти у конкурсі естрадної пісні «Юна зірка», «Знай і люби свій рідний край», Всеукраїнських тематичних конкурсах малюнків, конкурсі читців-декламаторів, драматичних колективів «Україно, любий край!», екологічних агітбригад, «Кращий читач», військово-спортивній патріотичній грі «Джура». Учасники хореографічного ансамблю «Веснянка» впевнено виступають і здобувають нагороди у міжнародних конкурсах і фестивалях.

У закладі функціонують гуртки «Літературна студія», «Юні краєзнавці» (вч. Ульянова Г.О.), Музична студія (Прохно Т.В.), «Художній розпис» (Грановська О.П.), «Зірниця», «Джура» (Максимюк П.Р.), «Хореографічна студія» (Нездюр Н.В.), «Самореалізація та соціалізація підлітка» (Сопронюк С.Є.).

Уважаю за необхідне наголосити, що головним завданням педагогічного колективу є надання учням можливостей для реалізації індивідуальних творчих потреб, забезпечення умов для оволодіння практичними вміннями й навичками наукової, дослідницько-експериментальної, конструкторської діяльності, певного рівня професійної підготовки.

Одним із шляхів розв’язання проблеми обдарованості є створення наукових учнівських товариств, головним завданням яких є створення наукових учнівських товариств, головним завданням яких є дати учневі змогу розвинути свій інтелект у самостійній творчій діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей і нахилів. Однак в умовах посиленої економії бюджетних коштів, коли зменшено години на проведення факультативних курсів за вибором, гурткову роботу, МАН, фінансування цієї ділянки роботи не обговорюється і обумовлене.

Одним із важливих напрямів роботи з вищезазначеної проблеми є постійний психологічний патронаж усіх учасників навчально-виховного процесу. Так, наприклад, психологічною службою створено банк різноманітних тестових програм щодо психологічного супроводу розвитку інтелектуально та творчо обдарованих школярів, які дозволяють максимально розвивати здібності кожної дитини. В умовах навчального закладу.

В освітньому просторі гімназії досить актуальним є питання підтримки обдарованої молоді. Удосконалюємо механізм стимулювання обдарованих учнів. Щорічно на святі Останнього дзвоника або на Дні обдарованості переможці міських, обласних, Всеукраїнських олімпіад, конкурсів, змагань отримують грамоти та дипломи.

У закладі створено банк даних у якому вміщено фотографію дитини, коротку розповідь про її захоплення, грамоти, дипломи за участь і перемогу у конкурсах, змаганнях. Учні з гордістю приносять ці матеріали.

Рейтингова система оцінювання діяльності учнів, дає можливість для визначення кандидата на найвище звання гімназії «Гімназист року».

Популяризації дитячої творчості сприяє і друк кращих творчих робіт гімназистів (за сприяння Дубенської міської ради) у збірці «Зорі народжуються на землі».

Не менш вагомими є і спортивні здобутки учнів гімназії.

У новій політичній ситуації, яка склалася в Україні, можна простежити дві тенденції, які домінують: по-перше, відродження національної самосвідомості, української культури й мови, виховання громадянина України; по-друге, прагнення до інтеграції у світове, європейське співтовариство. Процеси перебудови в Україні обумовили нові тенденції в розвитку освіти.

Потреба суспільства у творчих, діяльних та обдарованих, інтелектуально розвинених громадянах, оновлення національної свідомості, відродження духовності викликали необхідність появи нових концепцій шкіл. Загальна інтелектуальна обдарованість викликає найбільший і цілком зрозумілий інтерес у нашій країні. Іноді цих дітей ми називаємо коротко – обдаровані діти.

Обдарованість дитини… Що це таке? Можливо, це своєрідна Божа іскра, яку треба відшукати в її душі й допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полумям. Тому кожен учитель часто запитує себе: «Як знайти та визначити обдарованість?» Адже через свою зайнятість, брак інформації та методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.

Обдаровані діти наділені високим творчим потенціалом і високим рівнем розвитку здібностей. Робота з обдарованими дітьми потребує спеціального підходу та включає в себе багато етапів. Тому ми створили модель роботи з такими дітьми. (Демонструється слайд)

«Діти тим талановитіші та розумніші, чим більше можливостей бути талановитими й розумними ми їм надамо. А ще більш важливо – не нашкодити.» (О.Грединарова).

Прапор україни

Актуально

Цікава інформація

Календар подій

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання