Науково-методична проблемна тема освітян міста
«Реалізація компетентнісного підходу в умовах інформаційно-освітнього простору міста»
Науково-методична проблемна тема вчителів гімназії
«Формування комунікативної та інформаційної компетентності вчителів в умовах інформаційно-освітнього простору»
Інформаційно-аналітичний збірник по підсумках роботи над науково-методичною проблемою 2014
З метою підвищення ефективності навчально-виховного процесу, його результативності, педагогічний колектив гімназії протягом 2009-2014 років працював над реалізацією науково-методичної проблеми «Формування комунікативної та інформаційної компетентності вчителів в умовах інформаційно-освітнього простору».
Робота над науково-методичною проблемою була розподілена на чотири основних етапи: підготовчий (серпень-вересень 2009 року), теоретичний (2009-2010 рр.), практичний (2010-2011, 2011-2012 н.р.), узагальнюючий (2011-2013, 2013-2014 н.р.). Кожний із цих етапів роботи має свій зміст і завершальну групу заходів, спрямованих на вирішення визначених завдань, які передбачають запровадження нетрадиційних форм педагогіки, пошук оригінальних методів викладання, конструювання нового досвіду на основі досягнень передового педагогічного досвіду, перевірки його ефективності.
У ході роботи над поетапною реалізацією проблеми учителі гімназії опанували інноваційні форми, методи, технології роботи із учнями, які допомогли утриматися закладу на найвищому щаблі рейтингу загальноосвітніх закладів міста. В арсеналі педагогічних працівників гімназії – технологія особистісно орієнтовнаого навчання, проектні технології, ІКТ, інтерактивна освіта, технологія розвитку критичного мислення, технологія співпраці, комунікативні технології, навчально-ігрові технології.
На етапах реалізації проблеми було організовано проведення тематично методичних оперативок, науково-теоретичного, психолого-педагогічних семінарів. Теоретичне вивчення даної проблеми висвітлено під час проведення педагогічних читань, методичних тижнів. Формуванню теоретичних знань і навичок педагогів, організації індивідуальної інноваційної діяльності сприяли проведені педагогічні ради.
На успішну реалізацію науково-методичної проблеми, практичне використання педагогічного досвіду, розвиток методичної активності педагогів спрямували свою роботу методична рада, шість предметних кафедр, методоб'єднання класних керівників. Удосконалювати власну методичну компетентність педагоги мали можливість працюючи у складі творчих груп з питань розвитку життєвої компетентності гімназистів методом проектів (керівник Колошкіна Т.В.) та вивчення і впровадження інтерактивного навчання в умовах ОЗОН (керівник Ульянова Г.О.).
Вагому частку практичної допомоги вчителі отримали взявши участь у семінарі-практикумі «Стимулювання пізнавальної активності учнів – одна з можливостей продуктивного навчання щодо формування соціальної компетентності учня», у науково-практичній конференції «Метод проектів у навчально-виховному просторі гімназії». Подолати розрив між здобутою професійною підготовкою, практикою і новими вимогами, що ставляться суспільними умовами, допомагає організація наставництва для молодих учителів, участь у декаді «Шляхи вдосконалення форм і методів педагогічної діяльності» .
На розгляд всіх колективних, індивідуальних, групових форм методичної роботи виносилися питання розвитку особистості гімназиста та зростання професійної компетентності вчителів, практичного використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальній діяльності, застосування проблемно-пошукових напрямів організації навчальної діяльності, забезпечення компетентнісного підходу до організації навчально-виховного процесу, створення умов для самореалізації та творчих пошуків вчителя , учня, досягнення результативності педагогічної діяльності.
Розширенню інформаційного поля педагогів сприяли експрес-інформації, епізодичні та постійні виставки методичної літератури, оформлення інформаційного стенду в учительській. Для формування інформаційної компетентності вчителів у методичному кабінеті зібрано довідкові матеріали, науково-методичні бюлетені про інноваційні технології навчання, матеріали педагогічного досвіду, методичну періодику, встановлено комп’ютер з підключенням до мережі Інтернет, у бібліотечно-інформаційному центрі гімназії створено електронну базу даних методичної літератури, 40 учителів зареєстровано на веб-порталі «Освіта Рівненщини», що дозволяє використовувати всі можливі ресурси порталу для ефективної роботи. Також учителям щомісячно повідомляється графік проведення вебінарів видавничою групою «Основа».
Із метою координації інноваційної діяльності створено і щорічно поповнюється банк даних педагогічного досвіду (внесено 11 педагогів), банк досвіду роботи з обдарованими дітьми (10 педагогів), започатковано створення медіатеки за різними напрямками.
На рівні закладу впроваджено систему моніторингу навчально-виховного процесу, результати якого є основою для подальшого планування розвитку гімназії.
Популяризації сучасних освітніх технологій, підвищенню ефективності навчально-виховного процесу, впровадженню інноваційних методів навчання сприяли проведені творчі звіти кафедр суспільно-природничих та фізико-математичних дисциплін, організовані на базі закладу обласні методичні заходи: семінар методистів української мови та літератури рай (міськ) методкабінетів (листопад, 2011), засідання обласної ради завідувачів кабінетами інформатики (вересень, 2011), засідання науково-дослідної лабораторії особистісно зорієнтованого навчання української літератури за участю кандидата педагогічних наук, наукового співробітника лабораторії літературної освіти Інституту педагогіки НАПН України Анатолія Михайловича Фасолі (лютий, 2013), педагогічний міст між методистами, вчителями математики Рівного і Дубно (травень, 2013), науково-практичний семінар методистів географії та економіки районних та міських методкабінетів (жовтень, 2013), семінар педагогів соціальних (жовтень, 2013). Високу професійну компетентність під час проведення цих заходів показали Ульянова Г.О., учителі математики Бардецька Г.П., Скворцов О.В., Петрук Г.М., Скворцова С.С., учитель економіки Шеремета М.Ф., педагог соціальний Сопронюк С.Є., психолог Кундеус І.С.
На високому рівні організовувалися засідання предметних методичних об’єднань учителів міста.
Упродовж звітного періоду вивчався стан реалізації науково-методичних проблем, над якими працюють предметні кафедри, в результаті якого виявлено, що даний напрям роботи знаходиться на постійному контролі керівників кафедр, вибір проблемних тем проводиться аргументовано, обґрунтовується результатами діагностування, створені картотеки літератури з методичної проблеми, зібрано інструктивно-методичний довідковий матеріал. У практику роботи педагогічних працівників впроваджуються технології особистісно орієнтованого навчання, методи компетентнісного підходу, технології проектного, розвивального та інтерактивного навчання, використовуються тренінгові технології як засіб розвитку особистості дитини. Дедалі більшого поширення набувають методи розвитку критичного мислення гімназистів, побудови навчального процесу на діалогічній, пошуково-дослідницькій основі.
У закладі за 5 років підвищили свою професійну майстерність під час курсової підготовки при РОІППО 58 педагогів, забезпечено методичний супровід атестації педагогічних працівників. Щорічно проводяться консультації, бесіди з учителями, що атестуються, надається практична методична допомога з питань дотримання нормативно-правових вимог під час проведення атестації.
У складі колективу гімназії зросла кількість педагогів, які удостоєні звання «старший учитель», «учитель-методист». Зменшилась кількість учителів І категорії, тому що присвоєно вищу, збільшується чисельність педагогів ІІ категорії (атестуються молоді колеги).
Підвищенню статусу вчителя у суспільстві, впровадженню ідей педагогічного співробітництва, інноваційних технологій, розвитку інтелектуального та творчого потенціалу всіх учасників навчально-виховного процесу сприяла участь педагогів у професійних конкурсах (Цимбалюк Л.С., Ульянова Г.О., Додчук Н.С., Боярська Л.П., Максимчук М.О., Колошкіна Т.В., Андросюк Л.Р., Осійчук В.М.).
Важливим показником професіоналізму вчителя є участь у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року». У 2011 році вчитель Грановська О.П. перемогла в обласному етапі конкурсу у номінації «Образотворче мистецтво», а у 2012 році учитель Ульянова Г.О. стала дипломантом цього ж конкурсу у номінації «Українська мова та література».
Сплеском учительської видавничої творчості став конкурс-ярмарок педагогічних ідей та інновацій, учасники якого щороку представляють методичні посібники та рекомендації з окремих предметів, матеріали з досвіду роботи. За 5 років видано 31 посібник, 17 з них відзначено на міському етапі, а лише 3 на обласному (посібники Максимчук М.О., Якути Г.І., Чужди О.В.).
Напрацювання наших педагогів друкуються на сторінках методичної періодики (розробки Ульянової Г.О., Боярської Л.П., творчі матеріали з досвіду роботи Якути Г.І.), на сайті «Записник сучасного вчителя» можна знайти роботи Цимбалюк Л.С.
В рамках реалізації держаної національної програми «Творча обдарованість» активізувалася робота з обдарованою учнівською молоддю. Керівниками кафедр розроблено програми роботи вчителів з обдарованими дітьми «У кожній дитині – талант» (на 2012-2016 роки).
Помітно зріс якісний показник результативності, участі гімназистів в обласних предметних олімпіадах. Якщо в минулих роках (2009, 2010, 2011) всього 4 призери, то в 2012 – 11 учнів, 2013, 2014 – по 13 призерів та переможців. Ось уже 3 роки постіль маємо переможця IV етапу предметних олімпіад із трудового навчання, переможців обласного конкурсу-захисту пошуково-дослідницьких робіт в МАН.
У багатьох педагогів гімназії сформувалася чітка система роботи з обдарованими дітьми: за 5 років підготували призерів олімпіад Колошкіна Т.В.(5), Осійчук В.М.(3), Ясюк Л.В. (3), Шеремета М.Ф. (2), Косташ Г.М. (3), Цимбалюк Л.С. (3), Максимчук М.О. (4), Козловська С.І. (4), Петрук Г.М. (2), Целюх Т.Г. (2), Киричук М.Л. (2), Степанчук Є.М. (2), Кундеус І.С. (2). За останні 5 років здобуто 2 призових місця у обласному етапі Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика, 3 – у обласному етапі Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді ім. Т. Шевченка. Значно зросла кількість відмінних та добрих результатів у Всеукраїнському конкурсі юних фізиків «Левеня», Міжнародному математичному «Кенгуру», природничому «Геліантус».
Не менш важлива увага приділялася розвитку мистецьких, літературних, художніх, музичних здібностей дітей. Гімназисти демонструють найкращі свої таланти у конкурсі естрадної пісні «Юна зірка», «Знай і люби свій рідний край», Всеукраїнських тематичних конкурсах малюнків, конкурсі читців-декламаторів, драматичних колективів «Україно, любий край!», екологічних агітбригад, «Кращий читач», військово-спортивній патріотичній грі «Джура». Учасники хореографічного ансамблю «Веснянка» впевнено виступають і здобувають нагороди у міжнародних конкурсах і фестивалях.
Реалізація науково-методичної проблеми спрямована насамперед на підвищення, удосконалення рівня загальної професійної компетентності педагогів гімназії. Було проведено моніторингові дослідження, результати яких показали, що 97% учителів володіють професійною компетентністю на оптимальному рівні і 3% - на допустимому. Цьому сприяє оновлення та поповнення матеріально-технічної бази, яка допомагає педагогам і гімназистам йти в ногу з часом в опануванні основами наук. У період з 2009 по 2014 рік у гімназії обладнано сучасними технічними засобами навчання кабінет української мови та літератури, географії, біології, фізики, математики, основ здоров’я, образотворчого мистецтва та художньої культури, повністю клас інформатики. Виготовлено стенди у гімназійний музей, кабінет захисту Вітчизни, основ здоров’я, світової літератури, математики, оформлено світлицю Лесі Українки. Придбано нові класні дошки у 14 кабінетах, рухомі моделі геометричних фігур, підручники біології, екології (профільний рівень), карти у географічний кабінет. За спонсорські кошти оформлено кабінет астрономії, тренінговий та танцювальний клас, встановлено принтер, комп’ютери у бібліотеці та методичному кабінеті, закуплено 4 магнітоли з програвачами, DVD у танцклас, 5 ноутбуків.
Ще одним доказом високої професійної компетентності вчителів є зростання рівня навчальних досягнень гімназистів, результати вступу випускників у ВУЗи І-ІІ та ІІI-IV рівнів акредитації, упродовж 3 років тримаємо першість серед навчальних закладів міста, здобули І місце в обласному конкурсі «Загальноосвітній навчальний заклад року» (2009), І місце в обласному етапі Всеукраїнського огляду-конкурсу на кращий стан фізичного виховання (2010), ), І місце в обласному етапі Всеукраїнського громадського огляду-конкурсу стану умов і охорони праці у навчальних закладах (2013), гімназія – переможець громадської акції «Кришталевий жолудь» у номінації «Командна єдність» (2010), Національного проекту «Відкритий світ» (2013).