Як бачимо, у змісті діяльності вчителя та менеджера чимало спільного. Головне – учитель і менеджер є організаторами діяльності людей. Практично збігаються й функції. А це дозволяє нам зробити висновок про те, що концепцію наукового менеджменту можна успішно використовувати для посилення професійної підготовки вчителя, керівника закладу освіти.
Для всіх, хто працює в освіті, очевидно, що освітній менеджмент усіх рівнів діє за складних, динамічних, часто незвичних суспільно-політичних, соціокультурних, інформаційно-комунікативних, психолого-емоційних, фінансово-економічних умов. Проте, на наш погляд, найголовнішою характеристикою сучасного суспільства є його конкурентність.
Конкуренцію сьогодні яскраво виявляємо в усіх сферах суспільного життя. Вона поглинає держави, регіони, великі та малі компанії, фірми, установи, заклади. Але найбільше – людину. Що ж таке конкуренція? Існує чимало визначень цього поняття, більшість їх належить до сфери економіки. Проте очевидно, що це значно ширше поняття. Приміром, сучасний американський економіст П.Хайне вважає, що «конкуренція є прагненням якнайкраще задовольнити критерії доступу до різних благ». Ф.Найт визначає конкуренцію як ситуацію, за якої конкурентних одиниць багато й вони незалежні. Й.Шумпетер визначив конкуренцію як суперництво старого з новим, із інноваціями. Нобелівський лауреат з економіки Фрідріх А. фон Хайєк відзначає, що конкуренція – процес, за допомогою якого люди одержують і передають знання. Конкуренція сприяє кращому використанню здібностей і змагань. Більшу частину досягнутих людських благ отримують саме шляхом змагання, конкуренції. Конкуренція – особливий метод виховання розумів, визначних винахідників і підприємців. Конкуренція посилює ефективність, змінює звички, сприяє більшій пильності.
Г.Л.Азоєв під конкуренцією розуміє суперництво на певній царині між окремими юридичними або фізичними особами (конкурентами), зацікавленими в досягненні спільної мети.
Отже, найсуттєвішою ознакою конкуренції є змагання, суперництво, боротьба. Конкуренція виявляє переможців. Хто ж перемагає в конкурентній боротьбі? Очевидно, той, хто має кращу конкурентоспроможність. Тобто конкурентоспроможність – це здатність певного об’єкта або суб’єкта перевершити конкурентів за даних умов. Перемоги в конкурентній боротьбі досягають за рахунок певних переваг.
Отже, ми чудово розуміємо, що сучасне суспільство є конкурентним. Конкуренція є неодмінною складовою сучасного освітнього простору (слайд 9). Перша сфера – конкуренція між освітніми закладами за споживача освітніх послуг (учнів, батьків). Її критерії – якість і доступність послуг. Друга сфера – конкуренція між випускниками освітніх закладів за доступ до професійної освіти. Її критерії – якість знань, умінь і навичок випускників. Очевидно, що обидві ці сфери тісно пов’язані між собою та забезпечують найголовнішу мету діяльності будь-якого освітнього закладу – формування особистості випускника.
Першим кроком має стати стратегічне планування, якісне проведення якого вже саме може становити серйозну конкурентну перевагу. Наш стратегічний менеджмент полягає в розроблянні та виконанні п’ятирічної програми розвитку гімназії саме із наголошенням на забезпеченні конкурентних переваг. (Слайд 10)
Конкурентною перевагою вищого порядку та довготривалого характеру є репутація, або імідж навчального закладу.
Найголовнішою конкурентною перевагою має стати унікальність послуг, які надає навчальний заклад. Це, насамперед, формування навчального плану та додаткової освіти. (Слайд 11)
Очевидно, що найголовнішою умовою конкурентоспроможності навчального закладу є конкурентоспроможність його випускників. Сьогодні її досягають за допомогою результатів ЗНО. Навколо підготовки ЗНО має проводитись клопітка робота всього педагогічного колективу, учнів, батьків. У нашій гімназії це система заходів, які сприяють високим результатам, а отже, забезпечують виграш наших випускників у конкурентній боротьбі за доступ до якісної вищої освіти (див. порівняльні таблиці результатів ЗНО 2014. Слайд 12, 13, 14, 15).
Для забезпечення таких результатів освітній менеджер має застосувати весь арсенал сучасних методів управління:
v маркетинг (стратегію і тактику роботи із споживачами освітніх послуг);
v бенчмаркинг (системний аналіз досвіду конкурентів на ринку освітніх послуг);
v реінженіринг (перепроектування освітніх процесів);
v фандрайзинг (пошук, залучення додаткових фінансових і матеріальних ресурсів).
Отже, для забезпечення конкурентоспроможності навчального закладу необхідна систематична робота всього педагогічного колективу щодо його формування як соціально-педагогічної, навчально-виховної системи, яка забезпечує підготовку конкурентоспроможного випускника.
Список використаних джерел:
- Колдін Л.Я. Адміністративний менеджмент (технологія та психологія організаційно-розпорядчої діяльності: навчальний посібник/ – Суми, 1999. – 187 с.
- Коломінський Н.Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект): монографія/ – К.: МАУП, 2000. – 286 с.
- Крижко В.В., Павлютенков Є.М. Менеджмент в освіті/ – К.: ІЗМН «Твін-сервіс», 1998. – 192 с.
- Менеджмент освіти. – http//revolution.allbest/ru/management/00008951.html
- << Попередня
- Наступна