Сценарний хід
Мета: глибше засвоїти шкільний курс фізики, розвивати інтерес до вивчення предмету, сприяти розвитку мислення учнів, вчитися пояснювати фізичні явища.
1 ведучий. Добрий день, шановні друзі! Запрошуємо вас на презентацію усного журналу "Фізика в школі". Тим, хто любить фізику, тим, хто вчить фізику, тим, хто знає фізику, тим, хто ще не знає, що він любить фізику даний журнал присвячується!
2 ведучий. Фізика - це наука про природу, отже про все, що нас оточує. Вивчати її почали наші предки в ті часи, коли вперше на полюванні використали камінь, палицю, добули вогонь, навчились спостерігати за зоряним небом. Спостерігаючи за природою та систематизуючи свої знання, люди навчилися їх застосовувати для полегшення свого життя.
1 ведучий. Багато віків минуло, ми користуємося автомобілями, комп'ютерами, створюємо космічні кораблі і пам'ятаємо тих, чий розум допоміг відкрити основні закони природи. За відомим висловом Резерфорда: "Всі науки поділяються на фізику і колекціонування марок", - наше завдання сьогодні це довести.
2 ведучий. Тож розглянемо першу рубрику нашого журналу - "Відомі фізики". Ваше завдання за фото на екрані впізнати вченого та назвати його досягнення.
1 ведучий. Оскільки фізика - наука про явища природи, що нас оточує, вона знайшла своє місце і у народній творчості. Давайте спробуємо пояснити з точки зору фізики деякі народні приказки і прислів'я.
2 ведучий. Отже рубрика друга - "Приказки і прислів'я"
1.Слизький як в’юн.
2.Коси коса, поки роса, роса спаде – робота пропаде.
3.Клин клином вибивають.
4.Ходить по лезу ножа.
5.Йде як по маслу.
6.Повна бочка мовчить, а порожня гучить.
7.Під лежачий камінь вода не тече.
8.Гуртом і слона можна подолати.
9.Сплетені нитки – сильніші однієї.
10.Куй залізо поки гаряче.
1 ведучий. А яке ж місце фізики в шкільному житті? Готуючись до презентації ми кілька тижнів бігали по школі з лінійками, секундомірами, вимірювали, розраховували шукали підтвердження тих чи інших законів фізики. До вашої уваги деякі результати наших досліджень.
2 ведучий. Основна задача механіки - визначити положення тіла в будь-який момент часу. В школі є документ, який дає відповідь на це питання, - розклад уроків.
1 ведучий. Крім того, враховуючи педагогічні навантаження та відстані до кабінетів, ми визначили середні швидкості руху по школі. Ось результати наших досліджень:
середня швидкість руху вчителів по школі 1,1 м/с. Та ці результати не йдуть ні в яке порівняння з учнівськими. Середня швидкість руху п'ятикласників 7,2 м/с, старшокласники дещо відстають - 6,5 м/с. Хоча якщо не звертати уваги на зауваження чергових, то швидкість може зрости до 11,2 м/с.
2 ведучий. Вивчивши траєкторію руху вчителів, ми помітили, що зазвичай вона складається з відрізків "учительська - кабінет" і навпаки. А от траєкторія учнів є більш складною. Але одне ми можемо сказати напевно: переміщення, що здійснює будь-яке тіло у школі за день , завжди дорівнює нулю.
1 ведучий. Наступною рубрикою нашого журналу є "Пантоміма".
2 ведучий. Ваше завдання за допомогою міміки і жестів показати фізичний прилад, фізичну величину чи явище.
1 ведучий. Дякуємо учасникам за пантоміму. Повертаємося до фізики у школі.
2 ведучий. Відомо, що сила тертя всюдисуща і перешкоджаюча. Вона є скрізь, де є рух, і завжди йому заважає, бо має напрямок протилежний до напрямку руху. Це через неї скриплять дверні завіси, не хочуть відкриватися вікна, нагріваються деталі двигунів.
1 ведучий. Проводячи експерименти, ми виявили в школі силу, ще більш грізну, ніж сила тертя, - це наші техпрацівники. Після того, як вони пройшлись по коридору з мокрою ганчіркою, дальність нашого ковзання збільшилась майже вдвічі. На жаль вони виявилися загрозою не тільки для сили тертя, а й для нас. Після їх грізного окрику експерименти довелось припинити.
2 ведучий. Повертаємось до сторінок нашого журналу - Рубрика 6 "Експериментатори". Продемонструвати дослід, який ви підготували та пояснити його.
1 ведучий. Ще один розділ фізики, який тісно пов'язаний зі шкільним життям - будова речовини. Відповідно до молекулярно-кінетичної теорії, всі тіла складаються з атомів, які перебувають у хаотичному русі. Ми виявили, що рух учнів на перерві дуже нагадує броунівський, а спостерігаючи за поведінкою учнів в різні моменти часу, можна уявити шкільне життя, як модель для вивчення агрегатних станів речовини.
2 ведучий. Наприклад, учні на уроці - це модель твердого тіла. Кожен "учень-атом" має своє місце, рух обмежується коливанням навколо парти, максимум, куди можна переміститись, - до дошки чи, якщо дуже постаратись, - геть з класу.
1 ведучий. Перерва - це рідкий стан: сили взаємодії зменшуються, але вийти за межі "посудини-школи" вдається не кожному. І, нарешті, дзвоник з останнього уроку перетворює нас на модель газу: відстань збільшується, зв'язок лише по телефону, взаємодія практично відсутня.
2 ведучий. А тепер ми пропонуємо вам пограти у гру "Гонка за лідером". Для гри нам необхідно вибрати трьох учасників. Кидаючи гральний кубик кожен гравець буде проходити певну кількість кроків та відповідати на запитання. Якщо відповідь правильна - хід лишається за ним, якщо ні - переходить до наступного учасника. перемагає той, хто першим дійде до фінішу.
1 ведучий. Отже, приступаємо.
Запитання до гри:
1. Який магнітний полюс міститься у Північній півкулі?
2. Картопля зварена у солоній воді, солона на смак. Чому?
3.Деякі майстри змащують милом шурупи перед закручуванням. Чому?
4. Чим викликані припливи і відпливи в морях і океанах Землі?
5. На пачці прального порошку написано застереження: "Кольорову білизну прати окремо від білої" Чому?
6. Яка кількість парт у фізичному кабінеті?
7. Яка рідина найважча?
8. Чому камінь кинутий вгору падає на землю?
9. Чому алюмінієва та срібна ложки, однакові за розміром і формою, мають різні маси?
10. Чому важко писати по мокрій дошці?
11. Як підключається в електричне коло вольтметр?
12. Як підключається в електричне коло амперметр?
13. Скільки секунд в одній годині?
14. Треба розпиляти колоду довжиною 5 м на 4 частини завдовжки 1 м. Скільки розпилів треба зробити?
15. Найменша відстань між поділками учнівської лінійки?
16. У якому чайнику краще заварювати чай - у металевому чи скляному?
17. Чи може випаровуватись тверде тіло?
18. Чому під ногами рипить сніг?
19. Як взаємодіють одноіменні заряди?
20. Як взаємодіють різноіменні заряди?
1 ведучий. Сучасний науково-технічний прогрес органічно пов’язані з фізикою. Теорії і методики фізики великою мірою використовують в астрономії, хімії, біології, та інших природничих науках. Теорія відносності і квантова механіка пояснили ряд явищ у Всесвіті.
Презентуючи журнал "Фізика в школі" ми намагалися не лише розкрити красу фізики як науки, без якої немислимий подальший розвиток людства, а й дати вам можливість перевірити свої знання, позмагатися у конкурсах, провести якісь дослідження, зробити щось своїми руками.
2 ведучий. Ми намагалися дати вам шанс знайти себе. Можливо, хтось із вас в майбутньому захоче пов'язати своє життя із фізикою, стати науковцем, відкрити нові закони природи. Тож дякуємо вам за активну участь!
"Фізика в школі" (презентація)