Ім’я уроку . « Дитинство, обпалене війною…»
Тема. Урок позакласного читання. Є. Гуцало «Сумне весілля у Вівсяниках».
Мета: сприяти виробленню читацьких компетентностей, розвивати словниковий запас , образне та конкретне мислення; формувати навички колективної роботи.
Цілі.
Учні знатимуть: зміст виучуваного твору, способи вираження емоцій за допомогою слова, особливості творчої манери митця.
Учні вмітимуть: планувати роботу на уроці, відтворювати пережиті емоції у слові, дії; виконувати найпростіші психолого-пошукові завдання з текстом, працювати у групах.
Тип уроку. Урок позакласного читання.
Обладнання: відеоролик, текст новели, « уявне полотно».
Методи, прийоми і форми роботи: « Вільне письмо», « Малювання на піску», « Мікрофон», передбачення, « Шість капелюхів», виразне читання тексту.
Хід уроку
I. Мотиваційний етап.
1. З’ясування емоційної готовості до уроку.
«Малювання піском» сонця і створення слова – асоціації.
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду.
Перегляд відеоролика « Пробач, мамо»». «Вільне письмо». (3 хв.)
Використання прийому «Мікрофон» : озвучте свої емоції від переглянутого відео.(2 хв.)
ІІ. Цілевизначення і планування.
1.Бесіда.
Про що і про кого піде мова на уроці, виходячи із запропонованого імені уроку?
Чи вмотивованим є перегляд відео після прочитаного твору Г. Тютюнника « Климко», чому?
Які предмети, почуття, емоції об’єднують повість Г. Тютюнника та відео?
1.Пригадайте, про кого розповідає автор у цьому творі «Він лежав на боці, відкинувши ноги, і тепер здавався ще більший. Просто не вірилося, що такого великого можна звалити пострілом,... Голова лежала так, наче він прислухається до землі, чи далеко ще весна, чи скоро прийде, а роги росли при самім снігу, ніби чудернацький кущик, який усе-таки сподівався зазеленіти, вкрившись листям». Хто автор цієї розповіді? (Є. Гуцало).
2.Оголошення теми уроку. Урок позакласного читання за новелою Є. Гуцала « Сумне весілля у Вівсяниках» з книги « Співуча колиска з верболозу».
3.Представлення цілей на урок. Вибір із запропонованих цілей найбільш значущих для учнів, доповнення власними – зрозуміти( синій), дізнатися( білий), відчути ( червоний), уявити ( жовтий), засудити( чорний), відтворити( зелений).
4.Укладання плану уроку.
1.Знайомство з текстом новели.
2.Колективне опрацювання тексту твору.
3.Робота у групах. Представлення результату роботи групи.
4.Підсумок уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Виразне читання учителем новели ( у скороченому вигляді).
2.Які емоції викликав прослуханий твір, чому?
Які предмети уявили найяскравіше, чому?
Що спільного у новелі Є. Гуцала та повісті Г. Тютюнника?
3.«Малюнок на піску». Намалюйте соняшник, який хлопчик побачив на городі тітки, засійте його серединку позитивними емоціями-словами, які асоціюються зі словом « дитинство».
4.Чи згодні ви з назвою новели, а як би інакше ви її назвали?
5.Робота з текстом. Об’єднання дітей у групи за цілевизначенням. Пояснення передбачуваного завдання з використанням прийому « Шість капелюхів».
6.Самостійна робота у групах. Представлення результатів роботи груп.
7.Дочитування новели.
8.Бесіда.
- Чи передбачили ви такий кінець?
- Щоб ви сказали тій нареченій, чому?
- Створіть « картину» останньої частини тексту, озвучте її, намалюйте, відтворіть звуками природи.
ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап.
1.Усна рефлексія.
Що я зрозумів сьогодні про себе?
Чи легко співчувати іншим, чому?
Чи є у вас,дітей, можливість сьогодні виявити свої співпереживання з іншими, які конкретні шляхи для цього ви можете використати?
Чию роботу у групі вважаєте найбільш продуктивною? Оцініть.
Заключне слово вчителя, обґрунтування оцінок.
V. Домашнє завдання.
1.Обов’язкове. Ознайомитися з постаттю О. Стороженка, прочитати оповідання « Скарб».
2.За бажанням. Дочитати новелу Г. Тютюнника « Сумне весілля у Вівсяниках».
3.На вибір:
створити усний роздум за назвою розділу « Ти знаєш, що ти – людина?»;
переглянувши зміст розділу, пригадати відомості про тих авторів, чиї твори вивчали раніше, визначити їх спільні і відмінні ознаки творчості.